Urmas Arumäe, riiklik perelepitaja
Eesti Perelepitajate Koja juhatuse liige
Me eeldame, et lapsevanemad on oma lapse kasvatamise küsimustes kõige targemad asjatundjad ning nende kokkulepped on lapsele parim lahendus. Samas võivad peresuhted keeruliseks kujuneda – ollakse konfliktis, lahutatakse, kolitakse lahku, asutakse elama teise Eestimaa paika või välismaale. Praktika paraku näitab, et sellistes konfliktiolukordades kipub lapsevanematel lapse ühise kasvatamise tarkusest puudu jääma ja kokkulepped ei taha sündida. Vaja on kõrvalist professionaalset abi.
Eestimaalased on üsna kohtu usku – arvatakse, et kohtunik on see, kes peab vaidluse lahendama ja ütlema, kuidas vanemad peavad suhetes lapsega edasi elama ja toimetama. Õnneks on ka vanemaid, kes leiavad, et nad suudavad ise omavahel lapsega seotud küsimustes kokku leppida, miks peaks kohtunik neile ütlema, kuidas elada ja last kasvatada.
Seadusandjad üle maailma on kehtestanud erinevaid reegleid, kuidas vanemad peavad või saavad käituda ning kellelt nad millist abi saavad näiteks juhul kui konfliktid tekivad või kui lahkuminek on vältimatu. Need reeglid on sündinud erinevas kultuuritaustas ja riikide erinevate majanduslike võimaluste rüpes ning nende üks-ühele ülevõtmine ei ole mõistlik ega võimalik. Ka näidete toomine, et vaadake, kuidas need või teised laste kasvatamisega seotud küsimused on lahendatud selles või teises riigis, on sageli küsitav. Samas eeskuju tasub parimatest praktikatest ikka võtta ja Eestis on seda ka tehtud. Annan allpool põgusa ülevaate sellest, kuidas nn „perelepitus“ on Eesti õigusega korraldatud.
Mis on „perelepitus“?
Perelepituse sõna üle on pikalt vaieldud ja vähemalt need lepitusvaldkonna inimesed, kellega mina läbi käin (ja neid pole vähe), on leidnud, et sõna „perelepitus“ on eksitav. Ka lapsevanemad põlgavad „perelepituse“ sageli ära, sest kardavad, et lepitaja hakkab vanemaid lepitama ja neid uuesti kokku elama sobitama. Ei, seda ei tehta! Perelepitusteenus lapsevanemate omavahelise lepitamisega ei tegele ja vanemate isikliku tasandi suhteid ei „ravi“ – selleks on olemas vastavad teraapiad. Ei saa välistada, et lepitusseaduse alusel pakutakse turul ka vanemate omavahelise lepitamise teenust.
Riigi korraldatud perelepitusteenuse raames on kogu fookus suunatud sellele, et toetada vanemaid lahkumineku järel oma alaealise lapse edasises elukorralduses kokkuleppele jõudmisel, soodustada vanemate koostööd lapse kasvatamisel ning seeläbi tagada lapse huvide kaitse ja heaolu. Teenus on mõeldud lapsevanematele, kelle (ka lapse) elukoht on Eestis või kes on kohtu poolt teenusele suunatud. Seega on perelepituse teenusel osalejad lapsevanema rollis, kes peavad oma isikliku tasandi suhted ja vastastikused tunded kõrvale jätma. Kesksel kohal selles menetluses on lapse edasine elukorraldus ning lapse huvid. Eesmärk on jõuda kokkuleppele. Seetõttu pole tegemist lepitamisega (perelepitus ehk family conciliation) vaid läbirääkimiste vahendamise protsessiga (perevahendus ehk family mediation). Terminite üle ei ole siinkohal kahjuks ruumi rohkem mõtiskleda – kindlasti on ka teistsuguseid seisukohti.
Kuna seadus ja eestikeelne kirjandus kasutab hetkel massiivselt terminit „perelepitus“ ja sellest tulenevaid termineid nagu „perelepitaja“, „perelepitusteenus“, „lepitusmenetlus“ jt, siis jätkan segaduse vältimiseks alljärgnevalt nende terminite kasutamist, teades, et tegemist on sisuliselt „perevahendaja“, „perevahendusteenusega“, „vahendusmenetlusega“ jt. Ehk on „family mediation“ tähistamiseks eesti keeles vaja mingit uudissõna, mis ei eksitaks laia üldsust?
Lepitusseadus (LepS) versus riikliku perelepitusteenuse seadus (RPLS)
LepS kehtib läheneva 1. jaanuari seisuga juba 15 aastat ja reguleerib lepitusmenetlust tsiviilasjades ja lepitusmenetluse õiguslikke tagajärgi. Lepitusmenetlusega tsiviilasjas on tegu juhul, kui vaidlus tuleneb eraõigussuhtest ning on lahendatav maakohtus. Seega võimaldab LepS lepitamist väga laias ampluaas (ärivaidlused, töövaidlused, lepingutest tekkivad vaidlused jne). Lepitajaks võib LepS-i järgi lisaks vandeadvokaadile, notarile ning riigi või kohaliku omavalitsuse lepitusorganile olla ka füüsiline isik, kellele pooled on teinud ülesandeks lepitamise. Perelepitajaks päris „iga füüsiline isik“ ei sobi, riiklikuks perelepitajaks ammugi mitte.
LepS ei räägi poole sõnagagi perelepitusest, kuid parema õigusallika puudumisel on koolitatud perelepitajad, kes soovivad teenust osutada, võtnud LepS-i oma tegevuse aluseks. Tegelikult on nn eraperelepitus õiguslikult reguleerimata.
Samas on LepS käsitletav üldnormina nii lepitajatele kui ka vahendajatele ja seetõttu on ka RPLS-is kui perelepitust reguleerivas erinormis mitmeid viiteid LepS-ile. Kõige olulisemad on just põhimõtted, mida LepS reguleerib 2. peatükis (lepitaja kohustused), aga ka LepS-i 3. peatükis (lepitusmenetluse käik): menetluse vabatahtlikkus, lepitaja/vahendaja sõltumatus ja erapooletus, menetluse konfidentsiaalsus, lepitaja/vahendaja selgitamis- ja dokumenteerimiskohustus, lepitaja/vahendaja vastutus. Lepitusmenetluse käik on lepitajatele oluline, samas RPLS-is on need küsimused reguleeritud LepS-ist veidi erinevalt. Midagi muud olulist LepS-ist perelepituse mõttes lepitajatel/vahendajatel võtta ei ole.
RPLS on hetkel ainus õigusallikas, erinorm, mis reguleerib perelepituse küsimusi, täpsemalt riiklikku perelepitusteenust. Riiklike perelepitajate läbiviidavale lepitusmenetlusele, menetlusele lepitusorganis (SKA), perelepitaja kohustustele ning vanemluskokkuleppe kinnitamisele, kehtivusele ja täidetavusele kohaldatakse lepitusseaduse sätteid, arvestades RPLS-is sätestatud erisusi.
Kas riiklikud perelepitajad on ametiisikud?
Ei ole. Riiklik perelepitaja on üks nende lepitajate hulgast, kes on läbinud perelepitaja alus- või baaskoolituse, sooritanud kvalifikatsiooni tõendamiseks vastava Sotsiaalkindlustusameti (SKA) korraldatud eksami ja läbinud mitmed SKA korraldatud täiendkoolitused (nagu lähisuhtevägivalla, laste kaasamise teemad jt) ja on SKA-ga (riigiga) käsunduslepingulises suhtes. Riiklik perelepitaja viib lepitusmenetluse vanematega vahetult läbi, aidates vanematel leida nende alaealise lapse elukorralduslikes küsimustes tekkinud vaidlusele lapse huve arvestava lahenduse. „Lepitusmenetluse“ kui mõiste taha jääb see köögipool, mida lepitajad/vahendajad on perelepitaja koolitustel (160 akadeemilise tunni mahus) ja täiendkoolitustel õppinud ning mille täpsem lahkamine pole selle artikli eesmärk. Suures plaanis on see menetlus sarnane, kuigi riiklikud perelepitajad peavad tegema rohkem toiminguid (sh laste kaasamine, vahekokkuvõtted vanematele menetluse kohta ja aruandlus SKA-le). Annan siinkohal ülevaatliku skeemi selle kohta, mida lapsevanemad, SKA ja riiklik perelepitaja kogu riikliku perelepitusteenuse raames teevad.
Joonis: Riikliku perelepitusteenuse osaliste tegevused (Arumäe, 2023, avaldatud: https://eplk.eu/perelepitus/). *Lepitusorgan – Sotsiaalkindlustusamet
Mida perelepitusteenus tähendab?
Riikliku perelepitusteenuse osutamise käigus viiakse perelepitaja vahendusel läbi lepitusmenetlus, mille tulemusel võivad lepitusosalised kokku leppida perekonnaseaduses (PKS) sätestatud lapsega suhtlemise õiguse või alaealise lapse ülalpidamisega (elatisega) seotud küsimustes. Kui kohus on teinud perelepitusse suunamise määruse, võib lepitusmenetluse käigus kokku leppida ka ühise hooldusõiguse lõpetamises või muutmises. Muidugi võib kokku leppida ka muudes lapse kasvatamist puudutavates küsimustes, aga sõltuvalt kokkuleppe sisust, ei pruugi sellised kokkulepped olla vanemluskokkuleppe täitemenetluse vaates täidetav osa.
Kuidas perelepitusteenusele pääseb?
Kui vanemad on ühel meelel, pöörduvad nad omal initsiatiivil SKA-sse, täidavad vastava taotluse ja SKA teeb otsuse teenuse saamise ja perelepitaja määramise kohta. SKA-l on õigus perelepitusteenuse osutamisest keelduda. Lapsevanematel on võimalus ühise otsusena taotlused esitada, kuid kui vanemate vaheline koostöö on keeruline, siis piisab ka, kui üks lapsevanematest täidab ja edastab taotluse ning SKA koordinaator kontakteerub teise lapsevanemaga, selgitades teenuse eesmärki ja sisu ning pakkudes võimalust osalemiseks. Kui mõlema lapsevanema taotlused ja nõusolek teenusel osalemiseks on olemas ning perelepitusteenus oma olemuselt on neile sobilik, koostab SKA koordinaator teenusele suunamise otsuse, mis sisaldab muuhulgas informatsiooni määratud perelepitaja kohta.
Kui vanemad on otsustanud pöörduda lapsega seotud vaidlusega kohtusse, tuleb kohtule esitada edutuse tõend. See eeldab, et lapsevanemad on kas riikliku või eraviisilise perelepitusteenuse läbinud, kuid edu ei saavutanud. Kui sellist tõendit kohtule esitada ei ole ning muud takistused puuduvad, võtab kohus avalduse menetlusse, suunab vanemad osalema riikliku perelepitusteenuse seaduses sätestatud lepitusmenetluses ja peatab kohtumenetluse lepitusmenetluse lõppemiseni.
Miks peab lapsed menetlusse kaasama?
Tänapäevane üleilmne trend on, et lapsele tuleb anda teda puudutavates menetlustes sõna. Seega lapse huvide väljaselgitamiseks tuleb vaidlusest puudutatud lapsele anda lepitusmenetluse käigus võimalus oma arvamust avaldada. Laps tuleb ära kuulata tema vanust ja arengutaset arvestades sobival viisil. Siiski võib lapse ärakuulamisest loobuda, kui vaidlusest puudutatud laps on lepitusmenetluse alustamisele eelneva kuue kuu jooksul lastekaitsetöötaja või mõne muu lapsega töötava isiku poolt lepitusmenetluse esemeks olevate asjaolude suhtes ära kuulatud või kui lapse vanust ja arengutaset arvestades ei ole lapse ärakuulamine võimalik. Lapse korduvat ärakuulamist tuleb vältida.
Mida tähendab vanemluskokkulepe ja mida edutuse tõend?
Vanemluskokkulepe (VKL) on uus juriidiline mõiste ja tähendab lepitusmenetluse edukal lõppemisel lepitusosaliste (lapsevanemate) vahel sõlmitud ja SKA kinnitatud kokkulepet. SKA kinnitatud vanemluskokkulepe on täitedokument täitemenetluse seadustiku § 2 lõike 1 punkti 25 tähenduses. Täpselt samasugune on oma õiguslikult jõult ja tähenduselt ka jõustunud kohtulahend.
VKL-il on oma soovituslik struktuur, kuid selle sisustamine on lapsevanemate vaba tahe – keegi ei saa vanematele ette öelda, mida ja kuidas nad soovivad kokku leppida. Kui vanemate soovid ei ole kooskõlas õiguskorraga, selgitab lepitaja/vahendaja seda vanematele. Lepitaja/vahendaja abistab vanemaid VKL-i sõlmimisel ja SKA hindab enne VKL-i kinnitamist, kas sõlmitud VKL on lapse huvidega kooskõlas ja kas kokkulepitu on täidetav. Kui sellised probleemid ilmnevad, teeb SKA lepitusosalistele ettepaneku jätkata lepituskohtumistega ja muuta VKL-i selliselt, et see oleks lapse huvidega kooskõlas ja täidetav.
Muuhulgas nendel juhtudel kui vanemad kokkuleppele ei jõua, üks pool soovib lepituskohtumised katkestada, perelepitaja hinnangul on vanemluskokkuleppe sõlmimine ebatõenäoline, lepitusosalised ei soovi SKA ettepanekul muuta vanemluskokkulepet või lepitusmenetluse jätkamine ei ole muutunud asjaolusid arvestades võimalik, lõpeb lepitusmenetlus ja SKA edastab vanematele edutuse tõendi. See on eelduseks kohtusse pöördumisele või peatatud kohtumenetluse jätkamisele.
Mida tähendab täitedokument?
Lihtsustatult ja perelepituse kontekstis tähendab see seda, et kui lapsevanemad oma kokkulepet vabatahtlikult ei täida (sama käib ka kohtulahendi kohta), on vanematel õiguslik alus (dokument) abi saamiseks – kohtutäituri poole pöördumine ja täitemenetluse alustamise taotlemine. Kohtusse enam pöörduma ei pea. Seda, et vanemate vaidlused uuesti kohtusse ei jõua, ei saa küll väita, aga konkreetse VKL-i (ka kohtulahendi) täitmiseks tuleb täitemenetluse alustamiseks pöörduda ikka kohtutäituri poole. Täitemenetluse selgitamiseks pole siinkohal ruumi (ehk edaspidi), kuid meedia tähelepanu all on olnud just mitmed täitemenetlusega seotud kõmulood.
Riiklik perelepitusteenus on Eestis lapsevanematele olnud kättesaadav üle kahe aasta ning Sotsiaalkindlustusamet (SKA) töötab pidevalt selle nimel, et teenus areneks ja Eesti elanike teadlikkus antud teenusest suureneks. Riiklik perelepitusteenus on üle Eesti kättesaadav ja lapsevanematele tasuta. Sotsiaalkindlustusamet on koolitanud välja 60 riiklikku perelepitajat ning hetkel on SKA lepingupartneriteks 33 riiklikku perelepitajat, kes töötavad Eesti erinevates piirkondades ja osutavad teenust eesti, vene ja inglise keeles. Lühikese aja jooksul on teenuse vajalikkus ennast tõestanud – kahe aasta jooksul on töös olnud üle 1500 juhtumi. Riikliku perelepitusteenuse kaudu on abi saanud rohkem kui 700 last ning teenuse tulemusena on sõlmitud ligi 500 vanemluskokkulepet.
Eesootav pühade periood võib olla väljakutse nendele lahku läinud lapsevanematele, kellel veel ei ole lapse/laste osas kokkulepet või kellel on kokkuleppe sõlmimine pooleli. Sellisel juhul toetab teadlik lähenemine ja kompromissi leidmine ajutiste lahenduste osas. Pühade eesmärk on pakkuda lastele rõõmu, turvalist ja stabiilset kogemust ning keskkonda. Isegi kui täiskasvanute vahel on lahkarvamusi, aitab laste heaolule keskendumine vähendada pingeid.
Sotsiaalkindlustusamet on tänulik kõikidele koostööpartneritele, kes panustavad riikliku perelepitusteenuse arengusse ja hoolivad Eesti lastest ning seisavad nende huvide kaitsmise eest.
Perelepituse tiim
Laste heaolu osakond
Sotsiaalkindlustusamet