Page 30 - Märka last ajakiri - mai 2020
P. 30
Joonistusel on laps kujutanud on teekon- da ujulasse: asfalteeritud tee läheb üle metsavaheliseks jalgteeks, mis on pide- valt porine ja mudane.
“Siin on kool, siis siin on poed. Siis siit ma lähen kõnnitee pealt, kuni tuleb autotee, siis siit ma kõnnin, kuni siit tuleb metsatee. Ma lähen metsateed pidi ujulasse. Seal ei ole kõnniteed, ma pean autotee kõrvalt kõndima. Ja siis ma olen ujulas.” (Isabel, 9 a)
Uuringu teema oli laste jaoks kohati liiga keeruline ja raske, et ligipääsetavuse üle inter- vjuu vormis arutada. Selgemalt tulid prob- leemid välja hoopis jalutuskäiguintervjuudel, kuid rühmaintervjuud koos joonistamisülesan- dega aitasid uurijatel laste tõlgendustasan- deid paremini mõista ja näha, millised aspek- tid lapsi rohkem kõnetavad. Näiteks elavne- ti noorema vanuserühma (7-10-aastased) vestlustes teemade puhul, mis võimaldasid neil end tunda suurema otsustajana. Sellistel puhkudel rääkisid lapsed oma tegemistest siis, kui täiskasvanuid läheduses pole – näiteks on laste mängud tegevus, millesse täiskasvanud tihti ei sekku, kus lastakse lapsel “niisama olla”. Mäng ja iseolemine ning sedakaudu ka “oma koha” loomine on laste arengu ja
30
Märka last / mai 2020
Tüdrukute WC salakoht. Foto: Elis Kaljuvee