Lõppes kolm aastat kestnud rahvusvaheline Erasmus+ projekt GaminGEE, mille tulemusi tutvustati 6. detsembril Tallinnas. Projekt pakub uuenduslikke õppematerjale, mis toetavad laste ja teismeliste teadlikkuse tõstmist seksuaalhariduse, soorollide, soolise identiteedi, võrdõiguslikkuse ja mitmekesisuse teemadel. Samuti toetavad materjalid stereotüüpide vähendamist ja nendega seonduvate müütide murdmist.
Sooline võrdõiguslikkus on ühiskonnas oluline teema ning nõuab käsitlemist nii haridusasutustes kui ka laiemalt. Noorte arusaama kujundamine soorollidest, identiteedist ja võrdsest kohtlemisest algab varases eas. Just seda silmas pidades loodi GaminGEE projekt – “GAME-based tools to Foster an INtegrative model for early Gender Equality Education”. Projekti juhtpartner oli Burgose Ülikool Hispaanias, kuid olulist rolli mängisid nii MTÜ Lastekaitse Liit kui ka teised rahvusvahelised partnerid.

Miks on GaminGEE projekt oluline?
Soolise identiteedi ja kuuluvustunde kujundamine on laste ja noorte elus kesksel kohal. Kahjuks seisavad paljud neist silmitsi soostereotüüpide, diskrimineerimise või isegi kiusamisega, eriti need, kelle sooline identiteet või väljendus ei vasta traditsioonilistele normidele. Selliste probleemide ennetamiseks on vaja mitmekesiseid ja uuenduslikke lähenemisviise.
GaminGEE projekt tõestab, et haridus ja tehnoloogia võivad koos luua võimalusi positiivseteks muutusteks. “Tänu rahvusvahelisele koostööle ja uuenduslikele lähenemisviisidele on astutud samm lähemale ühiskonnale, kus igaüks tunneb end aktsepteerituna ja väärtustatuna,” sõnas Lastekaitse Liidu poolne GaminGEE projektijuht Anastassia Murašina. Lisaks selgitas Anastassia, et praktiseeriva psühholoogina näeb ta sageli kui oluline on varajase seksuaalhariduse olemasolu, sest see mitte ainult ei aita kaasa noore terve enesetunde kujunemisele, vaid tõstab ka enesekindlust, parandab elukvaliteeti ja aitab noortel luua tervemaid suhteid. “Alustades doktoriõpet inimese seksuaalsuse alal, mõistsin veelgi sügavamalt mainitud projekti olulisust,” tõdes Anastassia. “Projekt pakub lahendusi, mis aitavad lastel arendada sotsiaalseid ja emotsionaalseid oskusi läbi mängulise õppimise, mõista keerulisi sotsiaalseid olukordi ja arendada empaatiat,” põhjendas ta.
GaminGEE projekt paistab silma just selle poolest, et videomänge ning juhendmaterjale kasutatakse praktiliste ja kergesti kasutatavate vahenditena. Projekti raames loodi ka videomäng “Future R Us”, kus mängija suhestub erinevate tegelaskujudega nende lugude kaudu, kogedes narratiivi nende vaatepunktist ja omades valikuid enda reaktsioonile vastavalt oma senistele teadmistele, hoiakutele ning tõekspidamistele. Antud vastused ja reaktsioonid mõjutavad mängus tegelaste omavahelise suhtluse edasist kulgu ja seeläbi kogu mängu sisu. Suhtlus annab mängijale teadmisi seksuaalhariduse valdkonnast. Mängijad seisavad videomängus silmitsi igapäevaelu väljakutsete ja dilemmadega ning see toetab omakorda noores mõistmist ja empaatia kasvamist.
Lisaks mängule valmisid juhendid õpetajatele ja peredele, mis õpetavad korraldama arutelusid ning tegevusi seksuaalhariduse, soolise mitmekesisuse ja võrdsuse teemadel nii koolikeskkonnas kui ka kodus. Kõik materjalid on kättesaadavad veebisaidil gamingee.eu viies keeles, sealhulgas eesti keeles, ning tasuta allalaaditavad.
Projekti tulemused ja väärtus ühiskonnale
GaminGEE projektitulemuste esitlemisel kiitsid osalejad projekti praktilisust ja loomingulisust. Kõige suuremat huvi pakkus üritusel osalejatele demonstreeritud videomäng “Future R Us”. Samuti tõsteti kuulajate poolt esile juhendite kasulikkus – juhendid pakuvad praktilisi nõuandeid, kuidas sooliste eelarvamustega tegeleda ja sallivust edendada.
Projekti väärtus seisneb selle mitmetasandilises mõjus:
Haridustöötajatele ja koolidele: Juhendid ja mäng pakuvad tõhusaid vahendeid õpilastega soolise mitmekesisuse teemade käsitlemiseks. See aitab luua klassiruumis keskkonna, mis toetab erinevaid identiteete ja väärtustab kaasamist.
Lapsevanematele ja peredele: Projekti materjalid aitavad vanematel leida viise, kuidas lastega seksuaalkasvatuse ja erinevate soorollide teemadel avameelselt ja toetavalt vestelda.
Noortele endile: Videomäng annab võimaluse arendada empaatiat, tundma õppida erinevaid vaatenurki ja mõista, et mitmekesisus on ühiskonna rikkus, mitte piirang.
Edasine mõju ja tulevikuvõimalused
Projekt lõpeb ametlikult 2024. aasta lõpus, kuid projekti mõjust saab rääkida alles tulevikus. Juhendid ja videomäng jäävad vabalt kättesaadavaks kõigile, kes soovivad panustada seksuaalhariduse edendamisse.
Seda projekti on rahastatud Euroopa Komisjoni toetusel.
Projekti number: 2021-1-ES01-KA220-SCH-000032639
