Page 43 - Märka last ajakiri - november 2020
P. 43
tegelikus elus ja tõeline ettekavatsetud vägivald, mille eesmärgiks on oma viha ja probleemide maandamine nõrgema, nn klassi peksukoti või tõrjutu peal.
Tõelisel koolivägivallal on kolm teed: õpilaste omavaheline vägivald, õpetajapoolne vägivald õpilase (õpilaste) suhtes ja õpilase (õpilaste vägivald) õpetaja suhtes.
Koolivägivallal on neli väljundit:
* füüsiline (kehavigastuse tekitamine, löömine, peksmine, togimine, millegagi loopimine, asjade peitmine, tee peal seismine),
* verbaalne (sõnadega ähvardamine, alandamine, narrimine, mõnitamine),
* psühholoogiline/varjatud (suhetega manipuleerimine, kuulujuttude levitamine, kurjade pilkude heitmine, jälitamine),
* küberkiusamine (ebameeldivad postitused veebis, fotode loata üleslaadimine, libakontod, ähvardused SMS-i teel).
" Kiusamise lõpetamine võib osutuda väga keeruliseks, kuid hea sõnum on see, et seda võib ennetada. Selleks tuleb luua kollektiivis salliv käitumiskultuur, kus kõik suhtuvad üksteisesse austavalt, hoolivalt, sallivalt ja julgevad vajadusel ebaõiglasele käitumisele vastu astuda. Lastekollektiivides on vajalik võimalikult varakult hakata
õpetama tundma enda emotsioonide nimetusi ja seda, kuidas neid juhtida nii, et lapsed ise ja nende kaaslased tunneksid end hoituna.
Kahjuks ei pöörata igas kollektiivis ennetusele piisavalt tähelepanu ning seal saavad siiski kiusamisolukorrad toimuda. Sellisel juhul on täiskasvanu roll märgata lapse suhtes toime pandud koolivägival- da ning sellesse sekkuda. Lisaks sellele, et lapsel võivad ilmneda füüsilised tunnused nagu sinikad, kriimustused, riiete määrdumine või rebenemine, mida ta püüab varjata või leiab nende tekke kohta imelikke
Märka last / november 2020
43