Page 34 - Märka last ajakiri - mai 2020
P. 34

kus laps jooksis bussile, olles kindel, et bussijuht teda märkas, kuid sõitis peatusest välja ega avanud uksi. Eelkõige väiksemate linnade ja maakonnaliinide bussidesse astumine, kaardi valideerimine või pile- ti küsimine toimub bussi esiuksest sisenemisel ja otsesel suhtlemisel juhiga. Enim nimetataksegi neid ebameeldivate olukordadena. Räägiti lugusid, kuidas mõned bussijuhid on tõredad või ei vasta laste tervitus- ja viisakusväljenditele midagi. Ka on bussijuhid lastega pahandanud nii sõidukaardi mahaunustamise kui kommisöömise pärast või pole luba- nud tõukeratast bussi kaasa võtta.
Märka last
Usume, et uuring aitab poliitikakujundajatel märgata lapsi kui eral- di ligipääsetavuse sihtrühma ning uued poliitikad aitavad kujundada võrdsemat, kaasavamat keskkonda. Seejuures on oluline, et koos füü- silise keskkonna ümberkujundamisega toimuks muutus meie väärtus- tes ja harjumustes. Kõik saab siiski alguse sellest, kas me kodanike- na märkame last, pakume talle vajadusel abi, kasvõi arvestame lapse kohaloluga ruumis või mõne teenuse tarbimisel. Mõnda nii lihtsat oskust nagu näiteks kassajärjekorras ootamine laps alles õpib ja seepärast
ei pruugi ta kehakeel ning olek märku anda selgest plaanist järje- korras olla. Täiskasvanu võiks endale hetkeks meenutada, mis tunne tal enesel oli esimest korda üksi kassajärjekorras oodates, soovitud kauba eest makstes või arvutades, kas taskurahast ikka piisab soovitud kauba ostmiseks.
Laste laiem kaasamine ühiskondlikesse protsessidesse või neid puudutavatesse küsimustesse saab alguse väikestest muutustest täiskasvanutes. Hea algus selleks oleks teenin- dussektori koolitamine, et lapsi koheldaks võrdse kliendina.
 34
Märka last / mai 2020




























































































   32   33   34   35   36