Page 37 - Märka last veebruar 2022
P. 37
lased rikuvad kodukorda või mitte. Sellise reegli kehtestamine kooli kodukorras ei oleks kooskõlas seaduse sätte ega mõttega. Koolid võivad siiski soovitada õpilastel enda nutiseadmed hoidikusse pan- na, aga kui mõni õpilane seda ei tee ega riku ka muul viisil kodu-
korda, ei saa teda karistada.
Sundides õpilasi panema oma nutiseadmed alati hoidikusse, võime õpilaste käitumist mõjutada, aga me ei lahenda sellega tegelikult neid muresid, mida koolid soovivad lahendada. Ka nutiseadmete keelu kehtestamine Prantsusmaa koolides on näidanud, et õpi- lased otsivad võimalusi, kuidas saaks nutiseadmeid salaja kasuta-
da, ja kiusamine jätkub muul viisil.
Seega ei saa nutiseadmete ennetava hoiulevõtmisega täielikult lahendada ei kiusamis- ega tundi segavate õpilaste probleemi. Samas piirab nende seadmete hoiulevõtmine põhjendamatult õigusi kõigil nendel tublidel õpilastel, kes nutiseadmega korda ei riku ja peavad reeglitest kinni. Nutiseadme kasutamine tunni segamiseks, spikerdamiseks, teiste kiusamiseks või muul eba- sobival viisil näitab, et probleem pole nutiseadmes, vaid õpilase
käitumises laiemalt.
Nii nagu ei saa õpilasele sunniga selgeks teha lugupidavat ja sobivat käitumist või õige eristamist valest, ei saa jõu või karis- tuse ähvardusel õpilasele selgemaks, kuidas kasutada nutisea-
det eesmärgipäraselt ja teisi häirimata.
Artikkel ilmus pikemal kujul ajalehes „Õpetajate Leht“, 18.06.2021
Märka Last / veebruar 2022
37