Page 19 - Märka last september 2022
P. 19
„Tead, ära üldse tee välja, mis nad sulle ütlevad! Sa oled üks imelisim inimene, keda ma kohanud olen!“ / Marilin
„Las tema elab oma elu, sina ela oma elu.“ / Aveli
„Ära endale kellegi teise pärast liiga tee. Mōtle sellele, et kunagi, kui suureks saad, lähed minema ja tegeled millegagi, mis sulle meeldib. See inimene, kes sind kiusab, jääb minevikku maha ja tulevikus ei pruugi sa teda enam näha. Ja kui näedki, siis ta on juba aru saanud, et oli nōme. Elu ōpetab.“ / Alide Kristine Alba
Sellele, keda kiusatakse, ütleme: „Lähme appi!“ Aga minu klassis ei ole selliseid. Mõnikord ainult Uku või Jüri. Ja kui on appi juba tuldud, siis öeldakse: "Tule püsti, lähme minema siit!" / Kert
Laps/noor ootab õpetajalt, kes näeb kiusamist pealt, järgmist käitumist ja sõnu:
"Miks sa seda tegid? Mida see sulle andis?“ Intelligentne vestlus kiusajaga, kus kiusaja tuleb välja teistsuguse mõtteviisiga. / Aveli
Peaks karistama korralikult seda, kes kiusab, rääkima tema emaga. Aga kiusatavale võiks öelda: "Tule püsti, lähme klassi. Kas sa said haiget?" / Kert
Õpetaja sekkub, mitte ei jää ootama, et keegi teine seda teeks. Et päriselt võetakse asi käsile ja lahendatakse probleem ära, mitte lihtsalt ei räägita.
Võiks küsida kiusatud õpilaselt, kas temaga on kõik korras ja kas ta tunneb end praegu halvasti. Kui ta vastab kiusaja juuresolekul: „Ei,“ siis tuleks temalt hiljem igaks juhuks veel kord küsida ja hoida silmad ning kõrvad lahti. / Tuule ja Inger
Õpetaja saadab kiusajad direktori jutule ja läheb kiusatud noorega rääkima. Veendub, et kõik on hästi. Rääkima peaks nii kiusaja vanematega, kiusajaga, kiusatava vanematega ja võibolla ka direktoriga. / Kirke ja Marilin
Õpetaja läheb sotsiaalpedagoogi juurde ja sotsiaalpedagoog tegeleb edasi.
Märka Last / september 2022
19