Page 29 - Märka last november 2022
P. 29
probleemkäitumise kujunemist ning mõjutavad käesolevat toimimist. Nende tegurite hulka kuuluvad lapse või noore enda tugevused ja muud ressursid, psüühilise ja somaatilise tervise seisund, vaimne võimekus, õpiraskused, sotsiaalsed oskused. Muuhulgas on oluline kaardistada lapse või noore enda kujunemislugu ning traumaatiliste kogemuste esinemine.
Et hindamine oleks edukas, peab see olema lapsele või noorele arenguliselt kohane – arvestama lapse olukorra, tema võimekuse ja seisundiga. Vajadusel kohandatakse hindamisprotsessi. Hindamisprotsess peab toetuma koostööle ning hinnatavaid koheldakse austusega, hoolimata tema tegudest, võimekusest või käitumisest. Tulenevalt hindamise eesmärkidest peavad ka vahendid olema mitmekülgsed (mitu vahendit, erinevad viisid, erinevad allikad). Muuhulgas peavad vahendid võimaldama hinnata probleemide kõrval kindlasti ka tugevusi. Ära ei tohi unustada ka tõsiasja, et hindamisvahendil peab olema vähemalt minimaalne tõenduspõhisus.
Laste ja noorte abistamisel tuleb kaasata ka tema arengukeskkonda
Abistamise vaatest on oluline küsimus, kas keskenduda retsidiivsuse riski maandamisele või üldisele psühholoogilise abi pakkumisele. Valdkonnaspetsialistid nendivad, et enamik probleemse seksuaalkäitumisega lastest või noortest saab kasu tavapärasest kogukonnas olemasolevast psühholoogilise, meditsiinilise ja sotsiaalse abi kombinatsioonist. Uuringud4 on näidanud, et täiskasvanutel kasutatav, vastandumisele üles ehitatud sekkumine, mida riskimaandamiseks rakendatakse, ei ole leidnud kinnitust kasutamiseks laste ja noorte juures. Nende puhul peame arvesse võtma, et valdavalt on tegemist kompleksse seisundiga ning last ei saa abistada, kaasamata ümbritsevat arengukeskkonda. Kindlasti on vaja suurendada
4 Ibid
Märka Last / november 2022
29