Page 40 - Märka last veebruar 2023
P. 40
Digiturvaline kool Birgy Lorenz
Tallinna Tehnikaülikooli vanemteadur
Digiturvalise kooli eesmärk on aidata õpilasel õppida, kuidas oma maailm turvaliseks muuta. Lisaks tuleb kooliperele tagada turvaline õpikeskkond. Uuringu „Digiturvaline kool“ raames loodi koos ekspertide ja koolidega põhimõtted, millega koolid saavad hinnata oma tegevuste ja toimetamiste turvalisust digirikkas maailmas. 2022. aastal loodi 25 küsimusega mõõtevahend, mida katsetasid ja kiitsid heaks 75 kooli. Uuringu tellis Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium.
Tehnoloogia areng on muutnud jäädavalt meie elukeskkonda ja tegeleda küberturvalisusega on sama enesestmõistetav nagu järgida liikluseeskirju või kasutada suitsuandurit. Et muuta inimeste harjumusi, ei piisa ainult üksikutest koolitustest või üritustest Ainult vajaliku keskkonna loomise ning suurema sotsiaalse võrgustiku toel on võimalik saavutada laialdasemaid muutusi. Kool on paljudes kogukondades sõlmpunkt, mis seob erinevaid põlvkondi ja sõpruskondi. Teisalt tuleb arvestada, et koolidel on üsna suur koormus ning käesolev programm peab võimaldama olemasolevaid ressursse efektiivsemalt kasutada. Vajaliku tulemuse saavutamine eeldab ühtsete eesmärkide olemasolu ning ühiste põhimõtete ja meetmete rakendamist.
Kuidas saavad koolid ennast mõõta?
Kooli digiturvalisuse mõõtmine on jagatud nelja valdkonda – dokumentatsioon, keskkond, haridus ja inimesed, millest igaüks sisaldab alammooduleid. Kokku on 25 moodulit, mis annavad esmase ülevaate kooli digiturvalisusalasest toimimisest ja murekohtadest. Koolid, kes leiavad, et nende tegevus on laiem kui pakutud raamistik, on oodatud looma endale ise uusi mooduleid sama valdkonna sees. Samuti võivad koolid, kes on mõnele teemale spetsialiseerinud või on madalamal tasemel, luua endale olemasoleva mooduli sees alamosasid, et mõista paremini, millised tegevused on ellu viidud ja millised mitte.
40
Märka Last / veebruar 2023